nieuws-item

Chandralekha Dance Company – Sharira – Fire Desire

Dat het met de rechten van de vrouw in het moderne India nog altijd pover gesteld is, is de laatste tijd meermalen tot het Westen doorgedrongen. Iemand die daar al jaren geleden de aandacht op vestigde, was de eigenzinnige en in eigen land omstreden choreografe Chandralekha (1928-2006). Niet alleen doorbrak zij, opgeleid in de klassieke Bharathanatyam, onbekommerd de grenzen tussen Indiase dansstijlen, yoga en martial arts – een doodzonde in de ogen van puristen – en ontdeed zij de dans van zijn religieuze context, maar zij ‘sprak’ ook vrijmoedig over het liefdesspel, de eenwording van man en vrouw. Dans was een viering van het lichaam, en de sensuele kracht van het vrouwenlichaam stond daarbij centraal. Niet verwonderlijk dus dat deze vrouwenactiviste werd bewonderd door een grootheid als Pina Bausch.

Traagheid en ijzeren beheersing in Sharira

Sharira (2001) is een goed voorbeeld van Chandralekha’s danskunst. Het is een duet waarin de vrouw uiterst traag en met ijzeren beheersing haar lichaam in complexe, plastische vormen drapeert, eerst solo, later met een mannelijke partner. Op muziek van de Gundecha Brothers smelten de dansers samen in poses die onvermijdelijk doen denken aan de Kama Sutra en de traagheid geeft hun ontmoeting een even erotisch als hypnotiserend en sacraal karakter. Zo krijgt het lichaam van de vrouw, die haar benen vaak ver spreidt en haar bekken tot het uiterste opent, een betekenis die het seksuele overstijgt. Zij is een centrum van universele sensuele energie en verbeeldt de scheppende kracht van de vrouwelijke schoot. “Sharira gaat over het levende lichaam, waarin seksualiteit, sensualiteit en spiritualiteit samen ongedeeld bestaan”, zei Chandralekha over wat als een van haar meesterwerken wordt beschouwd.

Sharira al eens te zien in Nederland

In 2007, kort na het overlijden van de choreografe een jaar eerder, was het werk van Chandralekha tijdens Julidans voor het eerst in Nederland te zien. Dat was de hoogste tijd, want, zoals de Volkskrant het verwoordde: “Sharira spreekt een taal die onze Westerse dans niet kent.”

 


Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×