nieuws-item

Living Dance Studio – RED

Toen de Amerikaanse president Richard Nixon China in 1972 het communistische China van Mao bezocht, was elke stap die hij daar zette wereldnieuws. En dus ook zijn bezoek aan de voorstelling Het Rode Vrouwendetachement. Een ballet van voorbeeldige maoïstische snit, over een meisje dat haar onderdrukker, een kapitalist uiteraard, ontvlucht en zich aansluit bij een groep vrouwelijke, communistische strijders. Een wonderlijk ballet ook, waarin klassieke ballerina’s in militair uniform (wel met kittige korte broekjes) vervaarlijk hun pistolen en ander wapentuig manipuleerden tijdens heroïsche, perfect gedrilde groepsdansen. Naar verluidt kon Nixon het wel waarderen.

Wereld achter politiek ballet
Vorig jaar werd de vijftigste verjaardag gevierd van dit modelballet, dat min of meer bij de culturele opvoeding van de Chinezen hoort. Choreografe Wen Hui (1960), oprichtster van het eerste onafhankelijke – en dus door de autoriteiten met veel wantrouwen bekeken – hedendaagse dansgezelschap van China, de Living Dance Studio, greep die gelegenheid aan om de wereld achter dat politieke ballet in een theatervoorstelling te documenteren en ter discussie te stellen. Zoals ze ook deed in eerdere documentaire theatervoorstellingen gebruikt zij diverse bronnen. Uiteraard zijn opnamen van het ballet te zien, maar ook delen uit gefilmde interviews met de choreografen en dansers die betrokken waren bij de productie van het ballet; hun persoonlijke achtergrond en natuurlijk opmerkelijke anekdotes.

Betekenis en plaats van lichaam
Hui, die al diverse voorstellingen naar Nederland bracht (Report on Body, Giving Birth, Memory, Listening to third Grandmother’s Stories), is als altijd geïnteresseerd in de betekenis en plaats van het lichaam binnen de sociaal-politieke context. The Red Detachment of Women ging in première aan de vooravond van Mao’s Culturele Revolutie (1966-1976), de periode van radicale maatschappelijke gelijkschakeling (en vernietiging van traditionele cultuur). Samen met regisseur Li Jianjun, choreograaf Liu Zhuying, die in de jaren zeventig in het ballet danste, de Duitse theatermaker Kai Tuchman en theaterwetenschapper Jiayun Zhuang belicht Hui zaken als de emancipatie van het (vrouwelijke) lichaam, het lichaam van de ballerina als lustobject en andere vraagstukken rond gender in een gepolitiseerde, totalitaire maatschappij.


goethe
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×